- Het instellen van een plafond voor gemeentetarieven van onder meer rijbewijzen heeft een tweeledig effect, blijkt uit onderzoek.
- Gemeenten die meer rekenden dan het vastgestelde maximumtarief, hebben de tarieven verlaagd. Het omgekeerde geldt echter ook.
- Het instellen van een prijsplafond kan in sommige gevallen dan ook averechts werken, meldt Binnenlands Bestuur.
Het instellen van een plafond voor belastingen zoals de gemeentetarieven voor rijbewijzen, heeft een tweeledig effect, zo blijkt uit onderzoek van het Groningse onderzoeksinstituut COELO.
Onderzoekers stellen dat het instellen van een maximumtarief enerzijds leidt tot prijsverlagingen bij gemeenten die hoger zaten, maar het omgekeerde gebeurt ook, meldt Binnenlands Bestuur.
Het rijbewijs is een goed voorbeeld van deze trend. In 2014 werd hier een landelijk maximumtarief voor ingevoerd van 34,48 euro, dat vervolgens jaarlijks is geïndexeerd. Door de maximering moest een groot aantal gemeentes de tarieven voor het rijbewijs aanzienlijk verlagen. Maar tegelijk zorgde dit er ook voor dat gemeentes die minder rekenden het tarief hebben opgeschroefd. Ofwel, alle gemeenten bewegen richting de maximumprijs.
“Het maximumtarief lijkt een signaal af te geven dat dit het tarief is dat je als gemeente zou moeten heffen, zo niet dan doe je jezelf als gemeente tekort. Op deze manier wordt het maximumtarief een norm en daalt het aandeel lage tarieven”, aldus de onderzoekers.